ד'אר דייאלנה-הבית של יהדות מרוקו

שימור מורשת יהדות מרוקו

פיד RSS | עקוב בטוויטר | התחבר
Posted by admin On מאי - 21 - 2012 0 Comment
בעיה‭ ‬נוספת‭ ‬היתה‭ ‬הגדרתה‭ ‬של‭ ‬הסלקציה‭. ‬בזמן‭ ‬שחלק‭ ‬מתומכי‭ ‬הסלקציה‭ ‬הבין‭ ‬אותה‭ ‬כך‭ ‬שאין‭ ‬להביא‭ ‬לישראל‭ ‬רק‭ ‬מקרי‭ ‬סעד‭ ‬שלא‭ ‬ניתן‭ ‬בשלב‭ ‬זה‭ ‬לטפל‭ ‬בקליטתם‭ ‬ויש‭ ‬להעלות‭ ‬רק‭ ‬משפחות‭ ‬עם‭ ‬מפרנס‭, ‬תמך‭ ‬חלק‭ ‬שני‭ ‬בסלקציה‭ ‬הפוכה‭, ‬שיטה‭ ‬שכונתה‭ ‬בפי‭ ‬השלטונות‭ ‬המרוקאים‭ ‬בשם‭ "‬הפרדת‭ ‬השמנת‭" (‬écrémage‭) ‬בו‭ ‬פיצלו‭ ‬באופן‭ ‬אכזרי‭ ‬משפחות‭, ‬לקחו‭ ‬מן‭ ‬המשפחה‭ ‬את‭ ‬הנערים‭ ‬במסגרת‭ ‬עליית‭ ‬הנוער‭, ‬לקחו‭ ‬את‭ ‬מפרנס‭ ‬המשפחה‭, ‬והותירו‭ ‬במרוקו‭ ‬את‭ ‬הוריו‭ ‬הקשישים‭. ‬גישה‭ ‬זו‭ ‬בולטת‭ ‬בדבריה‭ ‬של‭ ‬גולדה‭ ‬מאיר‭ ‬ובפעולותיהם‭ ‬של‭ ‬אחדים‭ ‬מן‭ ‬העוסקים‭ ‬בעליית‭ ‬הנוער‭ ‬כגון‭ ‬יאני‭ ‬אבידוב‭ ‬וגם‭ ‬של‭ ‬דוד‭ ‬בן‭-‬גוריון‭ ‬שראה‭ ‬בעליה‭ ‬מאגר‭ ‬של‭ ‬נערים‭ "‬המאיישים‭ ‬שמונים‭ ‬אחוז‭ ‬מכלל‭ ‬חיילי‭ ‬חיל‭ ‬הרגלים‭ ‬בצבא‭". ‬ 

לחצם‭ ‬של‭ ‬נציגי‭ ‬הסוכנות‭ ‬היהודית‭ ‬במרוקו‭ ‬ושל‭ ‬נציגי‭ ‬המוסד‭ ‬מאוחר‭ ‬יותר‭ ‬לקיומה‭ ‬של‭ ‬הצלה‭ ‬בהולה‭, ‬עם‭ ‬סלקציה‭ ‬או‭ ‬בלעדיה‭, ‬גרם‭ ‬בסיכומו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לזעזוע‭ ‬דמוגרפי‭ ‬בתוך‭ ‬הקהילות‭ ‬היהודיות‭ ‬במרוקו‭ ‬ויצר‭ ‬פסיכוזה‭ ‬ובהלת‭ ‬יציאה‭ ‬שהרסה‭ ‬את‭ ‬הרקמה‭ ‬החברתית‭ ‬בתוך‭ ‬הקהילה‭ ‬במרוקו‭ ‬והחריפה‭ ‬את‭ ‬קשיי‭ ‬הקליטה‭ ‬הכלכלית‭ ‬והחברתית‭ ‬בישראל‭. ‬לעומתם‭, ‬הפליגו‭ ‬תומכי‭ ‬הסלקציה‭, ‬בעיקר‭ ‬ממשרד‭ ‬הבריאות‭, ‬בתיאוריות‭ ‬המבוססות‭ ‬על‭ ‬סכנות‭ ‬גנטיות‭ ‬או‭ ‬על‭ ‬הטפה‭ ‬גזענית‭ ‬שלא‭ ‬היה‭ ‬להן‭ ‬קשר‭ ‬לנושא‭.‬ מאוחר‭ ‬יותר‭, ‬הזהיר‭ ‬דר‭' ‬שיבא‭ ‬שהעלאת‭ ‬חולים‭ ‬ממרוקו‭ ‬עלולה‭ ‬לפגוע‭ ‬גנטית‭ ‬בכושרו‭ ‬האינטלקטואלי‭ ‬של‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭ ‬בעתיד‭.‬ הוא‭ ‬גם‭ ‬טען‭ ‬שהעלייה‭ ‬מצפון‭-‬אפריקה‭ ‬מקפחת‭ ‬ביודעין‭ ‬את‭ ‬ילידי‭ ‬הארץ‭ ‬שנפגעו‭ ‬במלחמה‭, ‬מכיוון‭ ‬שאין‭ ‬באפשרותו‭ ‬של‭ ‬משרד‭ ‬הבריאות‭ ‬אמצעים‭ ‬מספיקים‭ ‬כדי‭ ‬לטפל‭ ‬בשתי‭ ‬הקבוצות‭. ‬כך‭ ‬הצליח‭ ‬דר‭' ‬שיבא‭ ‬לבטל‭ ‬במוסד‭ ‬לתיאום‭, ‬החלטה‭ ‬שהתקבלה‭ ‬בהנהלת‭ ‬הסוכנות‭ ‬היהודית‭ ‬לאשר‭ ‬הגירתם‭ ‬של‭ ‬000 6‭ ‬יהודים‭ ‬ממרוקו‭ ‬ותוניסיה‭ ‬במסגרת‭ "‬עליית‭ ‬חירום‭". ‬כדי‭ ‬לנסות‭ ‬לשכנע‭ ‬את‭ ‬נציג‭ ‬משרד‭ ‬הבריאות‭ ‬בנחיצות‭ ‬הוצאתם‭ ‬של‭ ‬היהודים‭ ‬ממרוקו‭, ‬הזמין‭ ‬נציג‭ ‬המוסד‭ ‬לעליה‭ ‬ב‭' ‬יאני‭ ‬אבידוב‭ ‬את‭ ‬דר‭' ‬שיבא‭ ‬למרוקו‭.‬ בשובו‭ ‬לישראל‭ ‬הכריז‭ ‬שיבא‭: "‬העץ‭ ‬אולי‭ ‬נראה‭ ‬רענן‭ ‬אך‭ ‬שורשיו‭ ‬רקובים‭".‬ אך‭ ‬הנזק‭ ‬הממשי‭ ‬היה‭ ‬בהפעלת‭ ‬הסלקציה‭ ‬האינדיבידואלית‭ ‬שגרמה‭ ‬להרס‭ ‬משפחות‭ ‬ולהגברת‭ ‬תחושת‭ ‬הקיפוח‭ ‬שנבעה‭ ‬מהפעלת‭ ‬הסלקציה‭ ‬בתקופת‭ ‬ההגירה‭ ‬מארצות‭ ‬ערב‭ ‬ובוויכוח‭ ‬הציבורי‭ ‬שהתנהל‭ ‬בישראל‭.‬ 

יש‭ ‬לציין‭ ‬שלצד‭ ‬הוויכוח‭ ‬הענייני‭ ‬בדבר‭ ‬מידת‭ ‬הסכנה‭ ‬אליה‭ ‬צפויים‭ ‬יהודי‭ ‬מרוקו‭ ‬ומידת‭ ‬יכולתה‭ ‬של‭ ‬ישראל‭ ‬לקלוט‭ ‬כל‭ ‬יהודי‭ ‬שמעוניין‭ ‬לצאת‭ ‬ממרוקו‭, ‬התלוו‭ ‬לוויכוחים‭, ‬דיונים‭ ‬בסוגיות‭ ‬נלוות‭ ‬שהן‭ ‬פועל‭ ‬יוצא‭ ‬מההגירה‭ ‬ממרוקו‭ ‬אך‭ ‬אין‭ ‬הן‭ ‬קשורות‭ ‬ישירות‭ ‬להגירה‭. ‬הכוונה‭ ‬בעיקר‭ ‬לסוגיית‭ ‬החרדה‭ ‬מן‭ ‬האיזון‭ ‬הדמוגרפי‭-‬תרבותי‭ ‬הבין‭-‬עדתי‭ ‬הקשור‭ ‬למהותה‭ ‬של‭ ‬התרבות‭ ‬הישראלית‭ ‬המתהווה‭. ‬בעיני‭ ‬אחדים‭, ‬תרבות‭ ‬זו‭ ‬נמצאה‭ ‬בתקופת‭ ‬ההגירות‭ ‬הגדולות‭ ‬במצב‭ ‬של‭ ‬התגוננות‭ ‬על‭ ‬עצם‭ ‬קיומה‭ ‬כאשר‭ ‬איימו‭ ‬עליה‭ ‬באופן‭ ‬ממשי‭ ‬או‭ ‬באופן‭ ‬סמוי‭ ‬סכנות‭ ‬שכונו‭ ‬בשם‭ "‬לוונטיניזציה‭" ‬והיטמעות‭ ‬בתת‭-‬תרבות‭ ‬האופיינית‭ ‬למדינות‭ ‬האזור‭. ‬הדבר‭ ‬בא‭ ‬לידי‭ ‬ביטוי‭ ‬במיוחד‭ ‬במאמריהם‭ ‬של‭ ‬קלמן‭ ‬קצנלסון‭, ‬אריה‭ ‬גלבלום‭ ‬ועמוס‭ ‬אילון‭.‬ למרות‭ ‬שהוויכוח‭ ‬בסוגיות‭ ‬אלה‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬זר‭ ‬להנהגה‭ ‬היהודית‭ ‬במרוקו‭ ‬לא‭ ‬נראה‭ ‬שהדבר‭ ‬השפיע‭ ‬על‭ ‬דבקותם‭ ‬של‭ ‬היהודים‭ ‬ברעיון‭ ‬עזיבת‭ ‬מרוקו‭.‬ 

סוף המאמר

השאר תגובה

עליך מחובר על מנת להגיב

פוסטים מאופיינים