ד'אר דייאלנה-הבית של יהדות מרוקו

שימור מורשת יהדות מרוקו

פיד RSS | עקוב בטוויטר | התחבר
Posted by admin On ספטמבר - 29 - 2014 0 Comment

מכנאס (לקוראים,קחו בחשבון שחומר זה נכתב בשנות ה- 40-50 כולל הצילומים המלווים אותו)

מכנאס-MEKNES

אחת משלוש ערי המלוכה המארוקאנית והמעצמה הברברית (במאה העשירית). בתקופה בין 1394-1465 היה כאן מושבו של בית-הדין הרבני הגדול ושל ה'נגיד'-ראשם המדיני של יהודי מחוז פאס. קבוצת משפחות מבין גולי ספרד מצאה כאן מקלט (1492),בשנים 1672-1757 עלתה העיר לדרגת בירה של מארוקו,הקהילה נתפתחה והיהודים חיו בתוך הישוב המוסלמי.עד שציוום הסולטן (1682) להקים לעצמם איזור מגורים נפרד. השולטן מולאי יאזיד הוציא להורג אישים יהודים רבים שהגיעו בימי הסולטן שקדם לו למשרות רמות,לרבות של שרים. בדרך כלל, חיה הקהילה בתנאים של שקט-להוציא שנות הבצורת,שאז סבלו כמו שאר התושבים. היו להם כט"ו בתי-כנסת מסודרים יפה,וישיבותיה של מכנאס קנו להן שם בגלל גדולי-תורה שעמדו בראשן. במאה ה- י"ט חיו במכנאס כ – 8.000 יהודים. בשנת 1947 היה מספר הנפשות 13.670. הוקמה מלאח חדשה. בשנת 1954 חיו כאן 12.500 יהודים,מהם נשתיירו 1.000 בלבד.

בשעות הבוקר יצאנו למכנאס – נסיעה של שעה אחת באיזור חקלאי עשיר. מלוונו מסביר לנו,כי זהו החבל החקלאי העשיר ביותר במארוקו.נוף הררי במקצת-גבעות,כרמים ושדות.הובאנו עד למרכז העיר החדשה מכאן נשקף המראה על-פני העיר הערבית-'המדינה',מינרטים רבים,גבוהים ומרובעים. פנינו אל המלאח, צעדנו הראשון היה אל בית-הספר 'תלמוד תורה'.זהו בית-ספר גדול,לומדים בו 1500 תלמיד. נער צעיר דובר עברית ליווה אותנו במסירות עד לשעות הערב. ביקרנו בשמונה-עשרה בתי-כנסת מתוך שלושים-ושניים שבעיר.לאחר שראינו שמונה מהם כבר היה לנו מושג ברור על הטיפוס וכו',השאר לא חידשו לנו דבר. המשכנו בסיורנו וביקרנו בבתי-הקברות,בית-הקברות העתיק צמוד לחומה,השטח מצומצם והקברות צפופים. מצויים קברים אף בשקעים ובגומחות בתוך החומה עצמה, מלוונו מסביר לנו,כי קברו כאן בשבע שכבות זו על גבי זו. לדעתי ייתכן שהיו אף מקומות ובהם מספר רב יותר של שכבות. צילמתי קבוצה של מצבות בעומק של 3 מ' בממוצע מתחת לפני הקרקע אשר סביבן. ייתכן שלא רצו לקבור מעל למצבות הללו בגלל קדושתן המיוחדת,ואולי השאירו את המקום פנוי לעת מצוא. את הסיור במאכנס סיימנו ב'המדינה',בסמטאות המלאח ראינו את השערים המונומנטאליים של חומות העיר, חומה כפולה עם כיכר רחבה ביניהן.השערים מצופים מוזאיקה צבעונית כעין המרבד.

מכנאס בית-הכנסת ר' חיים:

לפי המסורת הוקם בית-הכנסת לפני כמאתיים שנה,האולם הוא דו-סטווי בעל שני עמודים,קשתות-פרסה מחודדות הנמתחות בין העמודים ונושאות את תקרות-העץ,מחלקות את האולם בכיוון אורכו לשלושה שדות. הבימה הקטנה הקרובה למרכז האולם פונה לכיוון צפון-מזרח,באולם מצויים שני ארונות קודש. האחד בקיר הצר,הצפון מערבי,השני-בציר הקיר הארוך. ליד הכניסה מצויה עלייה לעזרת-נשים קטנה.ספסל קבוע מתמשך לאורך כל הקירות.

מכנאס בית-הכנסת ר' יהושוע ברדוגו:

הבניין הוקם לפני כארבעים שנה במלאח החדש. אולם התפילה הוא בקומה השניה , נכנסים אליו מחדר מדרגות. האולם מחולק ע"י שני עמודים ארון הקודש הוא סיומו של הקיר המזרחי. הבימה הגדולה ניצבת בין שני העמודים,טבלה עם גג מעליה בולטת מתוכה לצד דרום. הספסלים שלאורך הקירות כפולים. מעל לשורת החלונות שבקיר המזרחי והצפוני צויר אפריז של ערבסקות.על החלונות סככות גבס ובין שלביהן קבועות שמשות צבעוניות. נרות זיכרון רבים תלויים על הקירות:

לגבר- כוס זכוכית

לאישה-נר מתכת תלוי על ידית של מחבת.

עזרת נשים קטנה מעל לכניסה לאולם.

אתם מוזמנים לשתף בשמחה רבה אך, אין להעתיק לאתרים ולחשבונות פייסבוק אחרים בלי אישור ממנהלת אתר ד'אר דייאלנה !

לצפיה בנוחות בצילומים הקליקו על תמונה ועברו בקליק על החץ למעבר לתמונות הבאות:

מאכנס בית הכנסת אוהל משה מאכנס פינה במלאח מאכנס שער המלאח מאכנס,נר-תמיד בבית-הכנסת ר' שמואל טולידנו מאכנס-פנים בית-הכנסת ר' דוד מאכנס-רחוב במלאח הישן